کد مطلب:182706 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:162

چهره های خندان
صحنه قیامت كه در پیش روی همگان قرار دارد، صحنه ای است كه ویژگی هایش با این سرا تفاوت دارد. نورانیت و تاریكی آن صحنه، خنده ها و گریه های آن، آتش آنجا با آتش اینجا، همه و همه تفاوت دارند.

نور و روشنایی آنجا همانند نور خورشید و ماه و... نیست. بساط همه اینها قبل از قیامت برچیده می شود. نور آنجا نور الهی است و اشرقت الارض بنور ربها. [1] .



[ صفحه 133]



آتش آنجا این گونه نیست كه دو نفر كه در كنار هم قرار دارند، هر دو را شعله ور سازد و بسوزاند. بلكه چه بسا دو نفر در كنار هم، یكی مؤمن در كمال آرامش و آسایش، دیگری در كنارش در نهایت درد و رنج در آتش عذاب. زیرا آتش آنجا افزون بر آتش بیرونی كه با ویژگی های آتش اینجا تفاوت دارد، آتش درونی نیز هست، نار الله الموقدة التی تطلع علی الافئدة. [2] «آتش خدایی برافروخته، آتشی كه از درون دل ها افروخته است».

در صحنه قیامت انسان ها بر اساس چهره های واقعی خویش، یعنی سیرت خویش محشورند، نه بر اساس صورت ها. در قیامت مردم گروه بندی اند، فتأتون افواجا. [3] اما این گروه بندی بر اساس ملیت ها و جغرافیا و یا احزاب نیست، بر اساس اندیشه ها و رفتار است. در قیامت چهره ها متفاوتند. برخی سفید، برخی سیاه، یوم تبیض وجوه و تسود وجوه. [4] برخی خندان و برخی گریان، وجوه یومئذ مسفرة ضاحكة مستبشرة، و وجوه یومئذ علیها غبرة ترهقها قترة. [5] «چهره هایی در آن روز گشاده رو و نورانی اند، خندان و خوشحال و چهره هایی غبار آلودند، دود و تاریكی آنها را پوشش داده است».

اینك سید الساجدین علیه السلام چهره ی خندان قیامت، در مورد چهره های خندان قیامت این گونه سخن می گوید: در قیامت همه چهره ها گریانند مگر چهار گروه، كه این چهار گروه چشمانشان و چهره هایشان خندان



[ صفحه 134]



خواهد بود - كل عین باكیة یوم القیامة الا اربعة اعین، عین بكت من خشیة الله و عین فقئت فی سبیل الله و عین غضت عن محارم الله و عین باتت ساهرة ساجدة یباهی بها الله الملائكة. [6] (به این مضمون، روایات زیاد است.) «هر چشمی در قیامت گریان خواهد بود به جز چهار چشم 1 - چشمی كه از ترس خدا گریه نموده باشد. 2 - چشمی كه در راه خدا از حدقه بیرون آورده شده باشد. 3 - چشمی كه از حرام خدا پوشیده باشد. 4 - چشمی كه شب زنده دار و در حال سجده بوده است».

چشمی كه از خدا بترسد، چشم انسان مؤمن خداباور است كه از حال خویش نگران است. از گناه و لغزش در هراس، به خاطر هول و هراس ها، در پیشگاه خدا اشك ریزان است. و نیز چشمی كه به خاطر خدا آن را از حدقه بیرون افكنده باشند. یعنی دشمن دین چشمانی را كه از خدا باوران كور كرده اند و از حدقه بیرون افكنده اند، در قیامت این چشم ها خندان خواهند بود.

گروه سوم آن چشمی كه از حرام پوشیده باشد و چشم داشتی به حرام نداشته است. چشمی كه حریم خدا را پاس نهاده و حدود الهی را رعایت نموده نیز در قیامت گریان نخواهد بود. منظور از این گروه تنها آن چشمی نیست كه از نگاه به نامحرم پوشیده باشد، بلكه منظور چشمی است كه از هر حرامی پوشیده است. گروه چهارم چشمانی است كه شب بیدار بوده اند و به خاطر خدا در تهجد و عبادت به سر برده اند. این گروه نیز در قیامت خندان خواهند بود.



[ صفحه 135]



در روایات دیگر در مورد گروه چهارم این نكته وجود ندارد كه شب بیداری آنها تنها به تهجد و نماز باشد. بلكه به طور شامل می فرماید چشمی كه در راه خدا شب بیدار باشد كه در این صورت چشمان فراوانی كه در عبادت هستند را شامل خواهد داد. مانند چشمان افرادی كه شب بیدارند برای خدا مطالعه می كنند یا می نویسند، و مانند چشمان پاسداران و مرزداران كه با شب بیداری از كیان و حریم امت اسلامی و امنیت آنها پاس می دهند. از دین و اعتقاد دفاع می كنند، مانند چشمان بیدار مادران بچه دار و پرستاران بیماردار، و مانند چشم بیدار كشاورزان آبیار و كارگران كارخانه دار، مانند چشمان بیدار رانندگان صحرانورد و خلبانان آسمان نورد و.... هر كس در هر موقعیت اگر به خاطر خدا شب بیدار باشد از گروه چهارم بوده و چهره وی خندان خواهد بود.


[1] زمر، 69.

[2] همزه، 7.

[3] نبأ، 18.

[4] آل عمران، 106.

[5] عبس، 38 و 40.

[6] كشف الغمه، ج 2، ص 99.